Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 8 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [Done] Fw 190 D9 Italeri 1-72...... tussendora No 2
BerichtGeplaatst: wo 25. apr 2018, 22:33 

En nog eentje die ik tussendoor heb gebouwd. Komt van dezelfde vlooienmarkt.

De kit.
Afbeelding
Een oudje wederom, van een merk waar ik best redelijk goede ervaringen mee heb gehad tot nu toe.
Kleurenschema's op de achterkant van de doos.
Afbeelding
Heb echter een schema op internet gezocht die ik net wat mooier vond. :P
Sprues.
Afbeelding
Afbeelding
Met best wat leuke details hier en daar.
Afbeelding

Glaswerk met de keuze uit twee verschillende types kap.
Afbeelding
En een pootje die ik natuurlijk gewoon had moeten gebruiken, maar dus niet heb gedaan... :roll:
En het boek.
Afbeelding

Idee van deze bouw is weer het oefenen van het scriben, dit keer echter na de primer,
en deze keer ook de rivetting.
En uiteraard plezier hebben.

Begonnen met de cockpit.
Afbeelding
Afbeelding
En het menneke.... oeps beetje onscherp, excuus.
Afbeelding
En de romp dichtgeplakt. Verrasend goede passing trouwens, bijna geen vulmiddel gebruikt.

Toen de vleugels met het opgeklapte landingsgestel. Iets wat nog wel eens voor problemen
wil zorgen, zo ook hier.
De wielen passen voor geen meter in de wheelbays :behave: .
Afbeelding
De wielen zover afgeknipt, dat alleen het deel wat je ziet nog over is en her en der wat
uitgevuld om de kleppen zo goed mogelijk te laten aansluiten.
Afbeelding
Wat redelijk is gelukt.
Afbeelding
Alles in elkaar geplakt, glas afgeplakt en in de primer gezet.
Afbeelding
Oh, en uiteraard eerst alle opliggende lijnen weer weg geschuurd.

Vervolgens aan de hand van een blueprint, met potlood de hoofdlijnen uitgezet en gaan scriben.
Afbeelding
Gaat absoluut beter als in het plastic. Wel gekozen voor Alclad primer vanwege zijn sterkte.
En de nagels, tevens met een apparaatje van RB Productions.
Afbeelding
Onderzijde, waarbij ik het grote ronde deksel gescribed heb met een naald, en de twee luiken
en het kleine rondje onder de neus met zelfklevende alufolie heb aangebracht. Als probeersel.
Had ze echter beter voor de primer aan kunnen brengen, verf was nu erg kwetsbaar.
Afbeelding
Zelfde aan de zijkant.
Afbeelding
Ik probeer hiermee iets meer diepte / relief te krijgen. Geen idee hoe het uitpakt, zo op het eerste
oog is het wat te grof voor deze schaal.

Spuitwerk.
Bij het schema wat ik had gevonden, was het centrale deel van de vleugels in nmf. Dit eerst gespoten
met Alclad aluminium en afgeplakt, vervolgens de onderzijde en zijkant van de romp in lichtblauw.
Afbeelding
Met wat effect door een papiertje tegen een panelline te houden en dan met een lichtere kleur net
daarachter te spuiten.
Afbeelding
Blauw ingepakt en de camo gespoten. Voor het eerst uit het handje. Dunne verf en lage luchtdruk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En de donkere rand aan de onderzijde.
Afbeelding
En kleur nummer 3.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De camo op de vleugels sluit niet perfect aan op de romp, maar gaat hier en daar iets hoger. Dit is niet
per ongeluk maar heb ik gezien op diverse foto's. Zal waarschijnlijk iets te maken hebben gehad met
einde oorlog en haast en zo.

Na het uitpakken kwam helaas aan het licht dat de donkere lijn niet helemaal netjes recht liep, en links
en rechts ook ongelijk zat.
Afbeelding
Dat moest dus even over. Gaf mij gelijk de kans de nmf overnieuw te spuiten, dit keer over een gloss
ondergrond. (vond de oude laag niet mooi).
Afbeelding
En... geen foto van de laag zelf. Komt zo direct met de decals.
Vergeet trouwens te vertellen dat ik de wit / zwarte band ook nog ergens tussendoor heb gespoten. De witte
voordat de kleuren erop gingen en afgeplakt, de zwarte zo'n beetje als laatste.
Afbeelding

De stickers.
Oud, dus ook weer gelig, maar na wat zon lekker bijgetrokken. En verder hebben die zich echt voortreffelijk
gedragen. Hooguit dat ze een beetje dik waren. Vooraf een laagje glans uiteraard.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zelf nog wat details aangebracht, de lopen in de vleugels vervangen door koperen buisjes, net als de
pitotbuis. Dunne staafjes in de vleugeltips geboord voor de navi lichten (en geverfd), zo'n gebogen staafje
onder de vleugel geplaatst en rood/wit gemaakt, en een antennedraad met wat bolletjes lijm erop als
zijnde isolatoren (geloof ik).

Chipping en verwering aangebracht en alles afgesloten met een matte laag, en dan is deze ook weer
klaar (op een plankje na dan...)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Was een fijner ding om te bouwen dan de airfix als ik eerlijk ben. Betere passing, mooiere details,
smaakt naar meer..
Scriben vraagt nog wat oefening ben ik bang, al moet ik eerlijk zeggen dat een heel vliegtuig scriben niet echt
mijn ding is. Zou hooguit gaan om het repareren van panellines hier en daar.

Bedankt voor het kijken.

Tot de volgende..

Peter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [Done] Fw 190 D9 Italeri 1-72...... tussendora No 2
BerichtGeplaatst: do 26. apr 2018, 07:14 

Daar is de volgende van Peter, hoeveel gaan we nog krijgen?
Tsja, wat moet ik er van zeggen, ik weet niet wat je allemaal gedaan hebt met die kleuren, maar het ziet er allemaal wel heel gelikt uit. De panellines lijken bij dit vliegtuig trouwens wel wat grover dan bij de Hurricane, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.
Je kunt zo bij Airfix aan het werk, die hebben tegenwoordig ook allemaal vliegtuigen met van die diepe panellines.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26. apr 2018, 10:02 

Heel mooi, Peter! Een prachtig aangebracht camouflagepatroon, waarmee je de stijl van de late Duitse vliegtuigen heel goed treft. Ik vind deze ook veel mooier dan je Hurricane. Komt denk ik toch door de ietwat overdreven post-shading op de laatste. De metaalkleurige delen op de ondervleugel en de groene kleur van de voorrand op de ondervleugel maken het ook net weer even interessanter dan standaard lichtblauw.

Mooi experiment ook met het opplakken van de folie. Werkt prima. Ik gebruik deze techniek ook wel eens (maar dan met modelbouwtape of solar trim) Natuurlijk is het effect vaak wat te grof voor deze schaal, maar op 1/72 mag je best een beetje overdrijven.

En verder valt het me op dat jij scribet als het toestel al in elkaar zit. In mijn ervaring is dat dat veel moeilijker. Je kunt er niet goed meer bij, het ligt niet stabiel op de tafel etc. Ik scribe altijd de losse onderdelen, en dat vind ik heel goed te doen, ook bij hele toestellen. Bovendien kun je dan goed met de stalen lineaal werken. Dat werkt sneller, netter en goedkoper dan met dymo tape. Dymo tape gebruik ik alleen bij sterke krommingen zoals de romp en de motorgondels enzo.

Afbeelding
Huibs sribe opstelling met de stalen lineaal.

Wat ik ook anders doe dan jij: als de opliggende paneellijnen min of meer op de goede plek zitten gebruik ik die als richtlijn voor het scriben. Dat scheelt een hoop passen en meten. Ik leg de lineaal(of de dymo tape) gewoon langs de opliggende paneellijn. De restanten schuur ik dan achteraf weg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26. apr 2018, 13:36 

Hee dat is een goed idee met een lijmklem.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26. apr 2018, 14:25 

Keurig resultaat! Die Italeri kitjes zijn over het algemeen best goed hoor in 1/72! Ik heb er al velen gebouwd en over het algemeen met veel plezier. Tamiya heeft op een gegeven moment trouwens ook een heel aantal van Italeri's 1/72 mallen gebruikt voor hun eigen 1/72 serie, zegt genoeg vind ik. :)

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26. apr 2018, 22:39 

Nou... gooi de tussendora's No. 3 t/m 500 hier ook maar naar binnen.
Want als ze allemaal zo zijn als deze wordt het een portie genieten dit weekend.

De foto's van de zijaanzichten zijn prachtig. De beschildering geeft het een stoer uiterlijk.
Geweldig werk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27. apr 2018, 09:56 

Dank jullie wel heren :ok:

markie schreef:
De panellines lijken bij dit vliegtuig trouwens wel wat grover dan bij de Hurricane, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.

De panellines zijn inderdaad aan de grove kant. Is iets waar ik nog aan moet werken. Komt doordat ik iedere keer bang ben dat ze niet diep genoeg zijn en er dan nog een keer extra doorheen ga.
Meer oefenen dus..

@Huib.
Bij de Hurricane heb ik de lines gezet voor ik hem in elkaar heb gezet, bij deze heb ik het geprobeerd na het in elkaar zetten. Is inderdaad lastiger.
Wat ik nog lastiger vond was de nagels. Je moet best hard duwen om ze erin te krijgen. Zo hard dat je hier en daar je lijmnaden weer open drukt. Misschien het harde plastic van de oude kits...
Goede tip met die lineaal en klem.

En ja.... Ik heb nog meer...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27. apr 2018, 12:26 

peppie schreef:
En ja.... Ik heb nog meer...

Kom maar door!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 8 berichten ]