Verander lettergrootte
Het is nu ma 16. jul 2018, 10:13

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 10 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] 1/35 Panther Ausf. A Early
BerichtGeplaatst: ma 2. jul 2018, 23:41 

Tijdje niet echt actief geweest, komt doordat wij moesten verhuizen (te hoge maandlasten in het ouderlijk huis) na het overlijden van mijn moeder en dan heb je niet echt tijd om fora bij te houden :P Maar goed nu alles weer een beetje rustig is en de zomervakantie voor mij is begonnen kan ik weer vol aan de bak met de hobby, heb alleen nog niet echt plek om de airbrush te gebruiken :panic:
Afbeelding

Aangezien ik de airbrush niet kan gebruiken liggen mijn andere projecten een beetje stil, dus het perfecte excuus om een nieuwe kit open te breken :cheesygrin:

Panzerkampfwagen V Panther Ausführung A
De Panther Ausf. A was de opvolger van de Panther ausf. D (logische volgorde :weirdo: ) en bestond aanvankelijk uit een compleet nieuwe toren op een bestaand ausf. D chassis. De nieuwe toren was anders op een aantal punten:
- Zijkanten van de toren waren bevestigd aan de voorkant door middel van rechte verbindingen in plaats van de zwaluwstaart verbindingen op de ausf. D
- De lader kreeg zijn eigen persicoop
- In plaats van de trommelvormige kommandants koepel werd er een gegoten koepel met een lager profiel gebruikt (met uitzondering van een paar van de vroegste ausf. A gebouwd door MAN)
Later in de productie van de Ausf. A werden de pistoolpoorten in de zij en achterkant van de toren verwijderd en werd er een Nahverteidigungswaffe (soort granaatwerper) geïnstalleerd in het dak.

Afbeelding
Afbeelding
Verschil tussen ausf. D toren (boven) op de Breda Panther Ausf. D en ausf. A/G toren (onder) op de Bovington Panther Ausf. G

Het chassis van de ausf. A was aanvankelijk nagenoeg hetzelfde als dat van de Ausf. D maar in de loop van tijd werden daar ook veranderingen aangebracht, zo werd het de brievenbus vormige opening voor het machinegeweer vervangen door ronde ball mount en werd het verwarmings-systeem aangepast waarbij er 2 koelpijpen naast de linker uitlaat werden geplaatst. Bijna alle Panther Ausf A's kregen in de fabriek zimmerit anti magnetische pasta op de verticale opperlvlakten, alleen de allereerste Ausf. A's gebouwd door DB (en mogelijk MNH) in oktober 1943 kregen dit niet.
Afbeelding
Hele vroege ausf. A zonder zimmerit, het linker spatbord met zimmerit komt waarschijnlijk van een andere tank

Zo'n hele vroege ausf. A zonder zimmerit ga ik bouwen (en als alles een beetje weer op orde is ook verven :P ) Ik ga niet eentje van een foto nabouwen maar ik gebruik ze wel voor inspiratie, zo vind ik het feit dat die Panther hierboven 1 spatbord heeft met zimmerit wel interessant om eens te doen, ik heb alleen niet zo'n zin in winter camouflage op het moment.

De kit

De kit is de spik splinter nieuwe Meng Panther Ausf. D
Afbeelding
''Wat! Heb je net een heel lul verhaal zitten houden over de Ausf. A, kom je met een Ausf. D doos aanzetten!?''
Ja maar dat is het leuke van deze doos, Meng heeft eerder dit jaar al een Ausf. A late kit uitgebracht en die zit, op de tracks en op 1 sprue na, helemaal in deze doos, gecombineerd met wat specifieke ausf. D onderdelen kan je hiermee ook prima een vroege Ausf. A maken :cheesygrin: Je moet alleen wat nieuwe tracks vinden maar dat is niet zo moeilijk en je moet de handleiding niet te serieus nemen (een goed referentie boek zoals Panzer Tracts 5-2 helpt wel).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] 1/35 Panther Ausf. A Early
BerichtGeplaatst: di 3. jul 2018, 15:20 

Welkom terug :ok:

En weer een Meng kit.... :hail:
Goede, duidelijke inleiding.. Mis alleen een stukje begin... :behave:

Zonder gekheid, ben eigenlijk wel benieuwd naar de inhoud en wat je er van gaat maken. :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 3. jul 2018, 17:25 

Kan het ook niet helpen dat Meng kwalitatief goede kits van duits wapen tuig voor een redelijke prijs blijft uitbrengen :cheesygrin: Dat begin komt denk ik vanavond al, die inleiding heeft altijd wat tijd nodig om te schrijven dus leek het mij wel handig om die gelijk klaar te hebben :titter:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 3. jul 2018, 22:47 

Mooie intro en een mooie kit. Meng is populair hier op het moment.

Maareh, waarom maak je niet gewoon de Ausf D? Ik vind die altijd juist wel mooi en interessant, met die wat gekke koepel voor de commandant, pistoolpoorten in de toren, kijkluik in de glacisplaat en vreemde mitrailleuropening.

En ik zie dat je voorlopig nog wel vooruit kunt met je stash! :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 4. jul 2018, 01:04 

Tja ik vind juist de koepel van de Ausf. A leuker :mrgreen: Maar al dat andere zoals de pistoolpoorten, kijkluik en brievenbus voor de Mg-34 vind je ook weer terug op deze :ok: Overigens komen er nog wel meer ausf. A's aan, ik heb nu in de planning staan:
- Panzerbefehlswagen Panther Ausf. A late
- Panther Ausf. A late met interior
- Panzerbefehlswagen Panther Ausf. A mid-late met interior

En misschien toch nog een Kursk Ausf. D er tussendoor :lol:
Anyway eerst deze early maar eens bouwen :P

De bouw begint niet heel verrassend met de wielen en de rest van de aandrijving/wielophanging.
Voor het aandrijftandwiel geeft meng je 2 verschillende opties met de keuze uit 3 wieldoppen. De ene optie met 16 bouten is eigenlijk alleen maar gebruikt op de allereerste productie ausf. D en dus niet relevant voor een Ausf. A, die gebruikten allemaal de latere variant met 32 bouten. Bij de wieldoppen ligt het iets ingewikkelder omdat je op foto's ziet dat de latere ''Ausf. A'' wieldop soms ook terug komt op late productie Ausf. D's en de vroegere ''Ausf. D'' dop zie je ook wel eens terug op een vroege Ausf. A. Ik heb compleet willekeurig maar gekozen voor de ''Ausf. A'' wieldop.
Afbeelding

Voor de wielen geeft Meng je de latere wielen met 24 bouten die ook in hun Ausf. A late kit zaten en nieuwe vroege wielen met 16 bouten, wederom zie je op foto's dat ze beide wel te vinden zijn op vroege Ausf. A's en late Ausf. D's (soms zelfs door elkaar) maar het lijkt erop dat die Panther die ik hierboven heb gepost wielen met 16 bouten heeft en daarom heb ik ervoor gekozen om die ook op die van mij te zetten.
Afbeelding
Afbeelding

De romp is wat ongebruikelijk in dat het geen traditionele 'badkuip' stijl romp is maar eentje die bestaat uit allemaal losse platen, dit kan voor problemen zorgen maar Meng heeft ervoor gezorgd dat alles naadloos op elkaar past en dat alles praktisch in elkaar klikt.
Afbeelding
Afbeelding

Panthers hadden drie soorten swing arms, de 1e, 2e en 7e waren verstevigd om de impact die oneven terrein had op de wielophanging beter te kunnen weerstaan, Meng heeft dit keurig netjes weergegeven, het is alleen wel even opletten dat je niet per ongeluk de verkeerde installeert.
Afbeelding

Met de wielen erop begint het al wat te lijken :cheesygrin:
Afbeelding

Op de achter plaat vinden we de typerende Panther opslag kisten, deze hebben extra heat shields om ze te beschermen tegen de hitte van de uitlaten. De krik word op deze variant nog horizontaal onder de uitlaten opgeslagen, op latere varianten zit die verticaal tussen de uitlaten.
Afbeelding

Die heat shields zaten niet op alle vroege productie Ausf. A's, Panthers on the Battlefield 2 heeft een foto van een Ausf. A zonder zimmerit en zonder heat shields maar 'Elna' van de Stab Kompanie van I./Pz.Rgt. 6 heeft ze dan wel weer.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 4. jul 2018, 11:08 

Mijn god, wat weet jij veel van Panthers.. :woot:

Kit ziet er weer goed uit inderdaad, net als je eerste stappen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 5. jul 2018, 07:24 

Vind je dat gek als je zo dicht bij de Duitse grens woont :)
Mooi begin alweer met deze prachtige tank.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 9. jul 2018, 01:08 

peppie schreef:
Mijn god, wat weet jij veel van Panthers.. :woot:

Kit ziet er weer goed uit inderdaad, net als je eerste stappen.

Haha dankjewel maar dat valt allemaal wel een beetje mee, een goed boek zoals Panzer Tracts helpt wel enorm voor alle kleine details
Afbeelding

markie schreef:
Vind je dat gek als je zo dicht bij de Duitse grens woont :)
Mooi begin alweer met deze prachtige tank.

Tja scheelt weer in de verzendkosten :P http://www.modellbau-koenig.de/Literatu ... 9291_0.htm

Voordat de bovenkant van de romp op de onderkant geplaatst kan worden moeten eerst de bovenkant van de radiatoren geplaatst worden onder de roosters op het motor dek
Afbeelding

Ook moet de opening voor de radioman zijn periscoop opengemaakt worden, deze is dicht omdat deze periscoop met de introductie van de Kugelblende ball mount voor het machinegeweer werd verwijderd.
Afbeelding

De periscopen zelf zijn doorzichtig, hier zie je niet heel veel van terug na het verven maar het is wel leuk om te hebben.
Afbeelding

Met de radiatoren en periscopen in de romp kunnen de 2 helften op elkaar gezet worden. De pasvorm is hier best goed ondanks de relatief ingewikkelde constructie met allemaal losse panelen, alhoewel er her en der alsnog een kiertje tussen weet te glippen :titter:
Afbeelding

Voor het machinegeweer klepje geeft Meng je 2 opties, één met richeltje (M58) en een platte (M57), het lijkt erop dat de platte het meest voorkomend was op late Ausf. D/vroege Ausf. A Panthers.
Afbeelding

Het kijkluik heeft een ietwat overdreven gegoten structuur naar mijn mening, dit heb ik daarom ook een beetje vermindert door het wat vlakker te schuren.
Afbeelding
Afbeelding

De hangers voor de reserve schakels werden bij de Ausf. A en D vastgemaakt aan het motordek met bouten (behalve bij Demag Panthers), om de een of andere reden heeft Meng besloten om deze niet alvast op het onderdeel zelf te zetten maar apart op een stukje sprue. Hierdoor moet je even prutsen met een mes om ze van de sprue te krijgen voordat je ze heel voorzichtig kan vast lijmen op het onderdeel.
Afbeelding
Afbeelding

Zoals bij de meeste moderne Panther of Tiger kits (behalve Tamiya) zitten er hier ook PE roosters bij voor op het motordek, het kleine ronde roostertje kom uit een Ausf. A late doos, het Ausf. D roostertje is namelijk te klein. Je kan hier ook mooi zien dat je eigenlijk niks terug ziet van de radiatoren.
Afbeelding

Meng geeft je ook PE voor de handvatten voor de buis met reinigingsspullen voor het kanon en wat ik zelf heel prettig vind: PE voor de Schürzen. Schürzen zijn de dunne metalen platen die aan de zijkant hangen, hun functie is om wat extra bepantsering te geven tegen Russische 14,5 mm anti tank kogels, de Panther is eigenlijk overal wel goed beschermd tegen die kogels behalve op het vlakke stuk tussen de wielen en de schuine zij bepantsering. Doordat de Schürzen voldoende bescherming bleek te zijn tegen deze kogels was de ontwikkeling van een zwaarder bepantserde Panther (de Panther II) niet meer nodig.
Afbeelding

En dan is de romp alweer bijna klaar, moet nog wel wat dingetjes gebeuren maar eerst maar eens een begin maken met de toren.
Afbeelding

De toren is opgebouwd uit een frame waarop je de individuele panelen zet, is wat meer werk maar maakt het wel mogelijk om überhaupt dit te doen (een Ausf. A bouwen uit een Ausf. D doos)
Afbeelding

De zijkanten en achterkant hebben geen opening voor de pistoolpoorten, gelukkig zijn ze al wel half uitgeboord aan de achterkant :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

De pasvorm van de individuele torendelen is nagenoeg perfect, kudos voor Meng dat ze dit lukt met al die panelen :ok:
Afbeelding

Voor de gun mantlet geeft Meng je 4 opties, 2 voor de Ausf. D en 2 voor de Ausf. A. De Ausf. A mantlet was iets breder dan die van de Ausf. D en werd aanvankelijk geproduceerd met 2 gaten voor het binoculaire Turmzielferhnrohr (T.Z.F) 12 vizier (zelfde als op de Ausf. D) later werd dit veranderd in het monoculaire T.Z.F. 12a vizier. Meng heeft 2 uitsteeksels gemaakt op hun mantlet, deze werden pas in het voorjaar van 1944 geïntroduceerd toen het T.Z.F. 12 vizier allang niet meer in gebruik was, dus heb ik ze eraf gehaald.
Afbeelding
Afbeelding

Net als bij hun King Tiger en Panther Ausf. A Late kits kreeg de eerste lichting dozen een metalen loop mee, verrassend genoeg zat die erbij mij ook in (overigens is het alternatief ook dikke prima) De mondingsrem bestaat uit een slide molded hoofd stuk waar je een binnen ring en een eind stukje op moet zetten, het eind resultaat is een mooi rechte loop met een goed gedetailleerde mondingsrem die niet zo'n irritante naad over de lengte heeft :ok:
Afbeelding

Met de koepel en geschut dry fitted op de toren begint het geheel er al redelijk uit te zien als een Panther :mrgreen:
Afbeelding

Ik heb overigens toch besloten om deze Panther met winter camo zo veel mogelijk na te bouwen, moet ik nog wel even op jacht naar een setje decals met een 1 en een 8
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 9. jul 2018, 07:17 

Ik vind het er wel mooi uit zien hoor, met zo'n los opgebouwde koepel. Leuk spul, die Meng.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10. jul 2018, 22:16 

Je hebt een hoop werk verzet, Pieter. En het ziet er netjes uit.

Die toren uit verschillende delen kan perfect met de opbouw van de Panthertoren. En in het spuitgietproces krijg je zo veel mooier detail op de zijkanten.

Zie ik nou Zimmerit op dat spatbord op het laatste plaatje? Maar alleen op dat spatbord zo te zien. Opmerkelijk.

Nu klaar voor de verf? Ben benieuwd naar de whitewash.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 10 berichten ]