Verander lettergrootte
Het is nu ma 24. sep 2018, 15:59

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 2   [ 17 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] 1/35 Panther Ausf. A Early
BerichtGeplaatst: zo 22. jul 2018, 20:38 

Dankje Huib ja dat spatbord komt waarschijnlijk van een andere tank, volgens mij een Ausf. D omdat het zimmerit patroon erop heel rommelig is en niet echt overeenkomt met de patronen gebruikt door de fabriek. Ben nog niet klaar voor de verf, moeten eerst nog wat details op geplakt worden en natuurlijk de tracks...

Tracks

Aanvankelijk hadden Panthers tracks zonder ribbels en met twee inhammetjes op het contact oppervlak, dit zijn dan ook de tracks die je van Meng krijgt in deze kit.
Afbeelding

Later werden deze gladde tracks vervangen door tracks met een aantal ribbels op de contact oppervlakken om grip te verbeteren. Op de foto is duidelijke te zien dat de Panther die ik aan het bouwen ben deze tracks had, aangezien Meng je deze tracks niet meegeeft heb ik een klein uitstapje gemaakt naar een andere kit: Takom's nieuwe Panther Ausf. A Late
Afbeelding

Aangezien ik op kits met een interior standaard metalen tracks zet kon ik mooi dit setje gebruiken. Takom's tracks zijn link and length stijl tracks met losse guide horns op een andere sprue
Afbeelding
Afbeelding

De manier waarop je de guide horns op de tracks zet is best innovatief en een stuk minder gedoe dan ze er 1 voor 1 op zetten. Doordat de afstand tussen de stukken guide horn op de sprue hetzelfde is als hoe ze uiteindelijk op de tracks zitten kun je het hele stuk met alle guide horns in 1x op een stuk track zetten, daarna is het gewoon een kwestie van de guide horns losmaken van het frame en je hebt je tracks klaar om op de tank te zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En na wat uurtjes gepriegel ziet het er dan zo uit
Afbeelding
Afbeelding

De tracks bestaan nog uit twee stukken zodat ik ze makkelijk er af kan halen voor het verven
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23. jul 2018, 18:46 

Bouw ik zo langzaam of jij zo snel? :mrgreen: Hij ziet er netjes uit en zo te zien valt hij net zo lekker in elkaar als mijn bouwsel.
De tracks in elkaar zetten schiet op die manier wel lekker op :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24. jul 2018, 13:47 

Die tracks hebben een mooie natuurlijke hang zeg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 4. sep 2018, 23:04 

Zo snel ben ik niet hoor en zeker niet als het buiten 30°+ is :panic:

Weer wat vooruitgang geboekt met de Panther

Allereerst wat gaatjes geboord door de hangers voor de reserve schakels en de paaltjes voor C-haken, hier komen later pennen door heen die met kettinkjes vast zitten aan de romp.
Afbeelding

Het unieke aan deze tank is natuurlijk dat vreemde spatbord met zimmerit op een tank die voor de rest geen zimmerit heeft. Dit patroon bestaat uit horizontale ribbels zonder vierkantjes. Van de 4 fabrieken die Panther Ausf. A's bouwden gebruikten er 2 een ribbel patroon, MAN en Demag. De andere 2, DB en MNH, gebruikten een ruw blokjes patroon zonder ribbels.
Afbeelding

Het MAN patroon bestaat uit verticale ribbels verdeelt in vierkantjes
Afbeelding

En als laatst hebben we het patroon gebruikt door Demag wat bestaat uit horizontale ribbels zonder vierkantjes
Afbeelding

Gebaseerd op dit zou je kunnen concluderen dat dit spatbord van een Demag (Berge)Panther komt, echter voor zover ik kan zien werd zimmerit bij Demag niet aangebracht op de spatborden. Het enige wat dan over blijft is dat dit spatbord komt van een Ausf. D Panther waar de zimmerit door de eenheden zelf is aangebracht, dit was vaak nog rommeliger dan wat er in de fabriek aangebracht werd. Op mijn Panther heb ik het zimmerit nagebootst door simpelweg een dun laagje Tamiya Smooth Type epoxy putty aan te brengen en hier dan een patroon in te maken met een zimmerit roller van Trumpeter.
Afbeelding

Nog een kenmerk van deze Panther was een beschermplaat voor boven de gun mantlet die moest voorkomen dat er puin en troep in het mechanisme kwamen, dit was een aanpassing die best veel voorkwam werd halverwege 1944 als standaard geïntroduceerd op de Ausf. G. Ik heb hem simpelweg gefabriceerd van 2 stukjes Evergreen plaat.
Afbeelding

Toen was het al weer tijd om wat verf er op te gaan gooien. Eerst zwarte MiG One Shot primer
Afbeelding

Gevolgd door Mission Models MMP-011 Dunkelgelb
Afbeelding

Normaal zou ik na de Dunkelgelb gelijk de camouflage al doen maar dit keer doe ik eerst al het gereedschap voor de camouflage.
Afbeelding

Het lijkt er op dat in de periode dat camouflage werd toegepast in het veld dat je soms voertuigen ziet met camouflage gespoten over het gereedschap en soms niet. Voor voertuigen die camouflage kregen in de fabriek (na Augustus 1944) lijkt het erop dat het gereedschap pas gemonteerd werd na de camouflage. Het lijkt erop dat Pz.Rgt. 2 hun tanks camoufleerde met grote vlekken en dat is dus ook het patroon wat ik min of meer ga aanbrengen als ik klaar ben met het monteren van al het gereedschap en aanverwante pennetjes en kettinkjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 5. sep 2018, 11:46 

Mooi gelukt, dat Zimmerit op het spatbord, Pieter!
Het meespuiten van de gereedschappen in de camouflagekleuren is een interessante afweging. Zoals jij beschrijft zie je het regelmatig op foto's. Hoewel dus heel werkelijkheidsgetrouw, doe ik het in 1/76 en 1/72 nooit, puur uit modelbouwoverwegingen. Je model gaat er daardoor minder gedetailleerd en minder interessant uitzien. Het wekt de suggestie (al dan niet onterecht) dat je niet de moeite genomen hebt de gereedschappen te schilderen. Maar ik denk dat dat in 1/35 anders kan uitwerken als je de gereedschappen mooi verweerd om voldoende diepte te suggereren, ander soort slijtage dan op het pantserstaal aanbrengt en kleine details als riempjes wel in een andere kleur schildert. Ben benieuwd naar het resultaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. sep 2018, 20:46 

Netjes gebouwd. Persoonlijk zou ik het gereedschap er naderhand op doen dan zie je het net wat beter, net iets meer detail.
Maar zoals jij en huib al aangeven zie je het vaker op de foto's zoals je het nu wil doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 9. sep 2018, 23:13 

Vraagje; waren de metalen delen van de gereedschappen dan ook meegespoten?
Dan wordt het wel een beetje een eenheidsworst ben ik bang, maar we gaan het zien.

Verder, erg nette bouw van een mooie tank. Benieuwd naar je spuitwerk :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 2   [ 17 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2