Verander lettergrootte
Het is nu zo 18. nov 2018, 16:13

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] Revell Tirpitz 1:350
BerichtGeplaatst: za 25. aug 2018, 14:55 

Zoals aangegeven in het topic van de pantzerhaubitze is deze Tirpitz gekocht met gevoel ipv verstand (heb ik wel vaker last van en meestal heb ik daar ook geen spijt van) ;) Ik vind dit een machtig (mooi) schip en laat naar mijn idee goed zien waar de mens, zelfs in die tijd, in staat is om te bouwen.

De Tirpitz was het grootste Duitse slagschip uit de tweede wereldoorlog en werd vernoemd naar admiraal Alfred von Tirpitz. Zoals iedereen wel zal weten was zij het zusterschip van de Bismarck die tijdens zijn eerste missie tot zinken werd gebracht.
Doordat aangetoond was dat de Bismarck door zijn omvang niet geschikt was voor grote vaarten op de Oceanen heeft de Tirpitz haar hele operationele bestaan doorgebracht in de Noorse fjorden waar zij slechts drie missies heeft kunnen uitvoeren.
Op 3 april 1944 werd de Tirpitz op zijn ligplaats in de Altafjord verrast door een aanval van jachtvliegtuigen en van torpedobommenwerpers. Het schip liep ernstige averij op en meer dan honderd bemanningsleden werden tijdens de aanval gedood. Door de geringe hoogte waarop de 800 kg bommen afgeworpen werden liep de Tirpitz echter inwendig weinig schade op.
Op 15 september had een aanval van bommenwerpers wel succes. Een 5500 kg bom doorboorde het voordek. Door de schokgolven en als gevolg van eerder opgelopen averij was het schip niet meer in staat tot hoge vaart. De Kriegsmarine besloot dat de Tirpitz niet meer geheel hersteld kon worden, althans niet zonder het schip te verslepen naar een droogdok in Duitsland. Dit werd als te gevaarlijk beschouwd. Voor de Britten bleef de Tirpitz echter een potentieel gevaar, dat geëlimineerd moest worden.
Op 12 november 1944 werd de Tirpitz opnieuw aangevallen door Britse bommenwerpers die waren bewapend met 'Tallboy'-bommen. Van de 1058 bemanningsleden die in het gekantelde schip raakten opgesloten konden er nog 87 worden gered door gaten in de scheepshuid te branden.
Na de oorlog werd het schip tussen 1949 en 1957 ter plaatse gesloopt.

En dan nu het bouwverslag. De doos is groot en best onhandig. Maar alles zit netjes verpakt. Ik was/ben een beetje huiverig voor Revell maar Huib had in mijn voorsteltopic al verteld dat er slechte en goede kits zijn. De Bismarck heeft goede recensies dus ik ga ervan uit dat deze kit ook goed is. Er zit namelijk niet veel verschil tussen.
Ik wist dat er P.E bij zou zitten (het is de limited edition) maar toen ik thuis kwam en de doos opende schrok ik wel een beetje. Het P.E is klein :woot: Gelukkig kan ik beslissen om dat gedeelte niet te gebruiken maar ik zie het ook als uitdaging. Voordat ik dingen van het plastic sloop ga ik eerst proberen om het P.E gedeelte netjes te krijgen. Is dat gelukt kan ik altijd nog het plastic aanpassen, zo niet gebruik ik het plastic onderdeeltje wel. Wat ik ook erg mooi vind is het houten dek wat erbij geleverd word. Ik weet het, het is/word een hele uitdaging.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als toetje het P.E

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een boekje waar al het P.E moet komen

Afbeelding

Zoals gezegd heb ik deze gekocht met gevoel en heb er dan ook verschrikkelijk veel zin in om met dit monster te beginnen. Vanmorgen via internet ook nog een stukje gereedschap gekocht om het spul te buigen. Dat zal denk ik beter werken als twee (botte) stanley messen :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Revell Tirpitz 1:350
BerichtGeplaatst: za 25. aug 2018, 19:47 

We zijn onderweg. De eerste werkzaamheden aan de Tirpitz zijn begonnen. Als eerste moeten de twee romphelften aan elkaar komen. En ik zag /merkte al gelijk het verschil in pasvorm en afwerking tussen Revell en Meng. Het is lang niet zo erg als mijn eerdere ervaring met Revell en met wat schuurwerk, goed passen en kijken zitten ze netjes op elkaar.
Ik ben eerst achter begonnen. En hier is al gelijk wat werk te doen. Niks ernstigs en met een klein beetje plamuur is dit goed te krijgen. Ik denk dat jullie hier je hand niet voor omdraaien en het lachend met de ogen dicht netjes glad krijgen.

Afbeelding

De aansluiting bij de schroeven is weer netjes.

Afbeelding

In het midden en aan de boeg ziet het er ook prima uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als de lijm goed gedroogd is de onderkant netjes schuren en de twee spanten erin lijmen.
Ik ben ook met de standaard bezig. Eerst even in een sopje gedaan, daarna de primer van Tamiya erop en nu staat hij met een zwart jasje te drogen. Als dat gedaan is blanke lak, decals er op en dan weer blanke lak. En dan een foto want een simpel standaardje is niet spannend om op de foto te zetten ;)

Ik zit er ook aan te denken om de patrijspoorten open te maken. Is niet moeilijk en geeft denk ik net dat beetje meer aan het model.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26. aug 2018, 17:02 

Even een kleine mini update. De standaard is gespoten, beplakt en van blanke lak voorzien.
Ik wil hier nog wel twee gaten in boren (en in de romp van het schip) zodat ik de Tirpitz er op vast kan zetten.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26. aug 2018, 21:01 

Sjongejonge, en gelijk verder met een kit met 2190 onderdelen! Jij hebt wel lef. Daar ben je wel even zoet mee. En wat een hoop priegeldetails. Zelfs echt houten dekken!

Leuk om weer eens en schip langs te zien komen. Mooi aan deze Tirpitz is ook de op dazzlepaint lijkende camouflage. Zie ik nou dat ze daarvoor decals bijleveren? Hm, dat zou ik gewoon lekker spuiten of verven. Is namelijk niet zo moeilijk af te plakken. Ik zie ook dat de hakenkruizen in vlaggen allemaal vervangen zijn door balkenkruizen. Hakenkruizen mogen niet in Duitsland.

Die naad in de romp lijkt me een makkie inderdaad. FF plamuren en schuren en je ziet er niets meer van. Plamuur is misschien niet eens nodig als je alleen maar een hoogteverschil hoeft weg te werken.

Het voetje heb je al snel af en ziet er netjes uit. Nu de overige 2189 onderdelen nog :lol:
Veel succes en vooral veel plezier!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27. aug 2018, 00:44 

Ik zei toch dat ik hem op gevoel gekocht had :cheesygrin: En gek genoeg gaat dat bij mij meestal wel goed.................meestal hé!
Over het aantal onderdelen maak ik me geen zorgen, de photo ets parts is daarentegen een heel ander verhaal. Ik weet het, ik ben een beetje :weirdo: :weirdo: :mrgreen: :mrgreen:

De naad achter is weg gewerkt. Ik heb er twee keer wat lijm op laten lopen en naderhand netjes vlak geschuurd, werkt eigenlijk best goed bij kleine kiertjes.
De camouflage zijn inderdaad decals maar zoals je al zei ga ik die (proberen) te spuiten. En anders mag mijn zus het voor komen doen.

Ik heb nu wel even een vraagje. Het dek is één geheel waar dus het hout opgeplakt moet worden. Is het verstandig om eerst het dek te bevestigen? Ik ben namelijk bang dat als ik die na het spuiten van de romp bevestig dat ik schade krijg aan mijn lak. En als ik het dek eerder bevestig dan zou ik ook nog eventuele oneffenheden fatsoenlijk weg kunnen werken.

Ik heb trouwens ook een tube model filler (plamuur) van humbrol liggen. Ik heb deze voor de naad in de romp willen gebruiken maar ben allerminst tevreden over dit product. Welke plamuur raden jullie aan? Ik mag namelijk een grotere oneffenheid (kier) weg gaan werken en ik ga ervan uit dat ik aan de andere kant hetzelfde te zien krijg.

Afbeelding

Wat betreft de swastika is er in Dutsland een kleine verandering.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2413751 ... erspel-toe
Het gaat in dit artikel dan wel over video spelletjes en films.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27. aug 2018, 08:36 

Ik heb voor het grove plamuurwerk de good old revell plasto, maar daar schijn je ook gewoon alabastine autoplamuur voor kunnen pakken. En voor de kleine naadjes heb ik een tube vallejo met een dun tuitje. Deze kan je met een natte vinger strak krijgen. Dat moet ook wel, want schuren met die rommel is niet mogelijk.
Mooie kit zeg, ik wist niet dat Revell tegenwoordig ook van de houten beplankingen e.d. was, maar het resultaat mag er zijn. Heel veel succes met de boot, ik heb wel enige ervaring met bootjes, maar dat is over het algemeen al lang geleden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27. aug 2018, 12:48 

Ik was net even bij de winkel wezen kijken voor de kleur van de romp maar die hadden ze helaas niet. Wel de plasto waar markie het over had dus die maar mee genomen. Op zoek naar andere verslagen kwam ik ook best wel veel info tegen, en de pijnpunten van dit schip. Tevens kwam ik een kleuren schema tegen en ik denk dat ik het op dat gebied lekker makkelijk ga houden. Van February 1942 tot Maart 1942 had hij maar twee kleuren, donkergrijs en lichtgrijs zonder camouflage. Van Maart Tot Juni in dat zelfde jaar had hij de zelfde kleuren maar waren de kanonnen wel voorzien van camouflage.

http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/pa ... _1942.html

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29. aug 2018, 22:19 

Modellen van schepen zijn altijd gaaf om te zien, super veel detail gepropt in een klein stukje. Schepen zijn ook de reden dat ik met deze hobby ben begonnen, World of Warships heeft van die mooie 3d modellen die je kan bekijken en het leek mij super gaaf om zoiets zelf te bouwen alleen heb ik in anderhalf jaar precies 1 schip afgebouwd :P (oude Italeri Graf Spee) PE ziet er inderdaad best intimiderend uit maar ik vind bij schepen dat het heel veel toegevoegde waarde heeft, we zijn al aardig ver gekomen met injection moulding maar dingen zoals railings, trappen, vliegtuig katapulten en radar installaties zijn gewoon niet echt mooi te doen in plastic. Qua plamuur gebruik ik tot nu toe een aantal dingen (en die lijst word waarschijnlijk nog groter :panic: )
- Mr. Surfacer 500 voor (kleine) kieren, naden en ejection pin marks waar niet gerescribed hoeft te worden
- Vallejo Plastic Putty voor kleine kieren, naden waar niet geschuurd of gerescribed hoeft te worden en waar het niet erg is als het een beetje krimpt
- Sprue goo (polystyreen plastic opgelost in Tamia Extra Thin lijm) voor kieren, naden waar wel dingen gerescribed moeten worden.
- Milliput 2 componenten putty voor als al het andere niet werkt en er niet gerescribed hoeft te worden. Het is schuurbaar en krimpt amper maar als ik er mee werk wordt het echt altijd een bende

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30. aug 2018, 09:35 

Sprue goo, maak je dat zelf, Pieter? Gewoon oplossen en roeren in een potje met een dekseltje? En hoe verwerk je dat? Met een plamuurmesje?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30. aug 2018, 18:00 

Ik hou het wel bij kant en klare opvulmiddeltjes uit een tube ipv zelf fabriceren ;) Plasto werkt best wel lekker en lijkt heel veel op dat spul van humbrol.
Van de week ook eventjes op internet wezen shoppen. Ik moest wat verf hebben en een stukje gereedschap om het P.E te buigen. Bij de tank deed ik dat met twee botte stanley messen maar dat is vragen om problemen. Ook heb ik een setje boortjes gekocht met een handboortje. Dus heb ik het volgende inmiddels binnen gekregen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De boortjes had ik nodig om wat ramen open te maken, zelfs ik moet dat kunnen en is ook gelukt :D

Afbeelding
Afbeelding

Voor, achter, links en rechts aan het boren geweest zodat de bemanning ook lekker naar buiten kan kijken. Vervolgens het dek erop gelijmd. Ik ben voor aan begonnen, toen het midden en als laatste achter gelijmd.

Afbeelding

Daarna heb ik alles in de grondverf van Tamiya gezet en kon het grote plamuur en schuurwerk beginnen. Eerst lopen klooien en mopperen om de plamuur er fatsoenlijk op te krijgen totdat mijn vrouw met een klein zacht plastic dingetje aankwam zetten. Zo'n ding waar je de luchtbelletjes onder de raamfolie weg strijkt zodat je het strak op de ramen krijgt.
Met plamuur werkt het gewoon als een plamuurmesje en hiermee was het eigenlijk weer heel simpel, als je tenminste een beetje kan plamuren wat bij mij ook niet echt het geval is ;)

Afbeelding
Afbeelding

Deze drie plekken waren eigenlijk de enigste waar wat werk aan zat maar ben er toch een hele dag mee bezig geweest.
Naderhand alles weer egaal wit gemaakt met de grondverf en toen kwam het spannende moment. Ikke moest de airbrush gaan gebruiken. Ik heb hem in de lichtgrijze verf gezet en vind het netjes gelukt, had ik niet verwacht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Straks/morgen de "rode" kleur op de romp daarna de donkergrijze vlakken voor en achter en dan als laatste de zwarte streep.
Ik zie nu op de foto's dat het grijze spuitwerk niet echt goed te zien is, ik zal eens kijken hoe ik dat de volgende keer beter kan laten zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende