Verander lettergrootte
Het is nu ma 24. sep 2018, 15:45

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 3   [ 24 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Revell Tirpitz 1:350
BerichtGeplaatst: do 30. aug 2018, 18:37 

Hij ziet er goed egaal uit zeg. Mooi werk. Alhoewel ik je heel erg veel succes wil wensen met het afplakken. Dat is een rotwerk van hier tot Tokio maar dat ga je nog wel merken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31. aug 2018, 14:13 

Das een behoorlijk uitgebreide kit zeg, helemaal wetende dat het een Revell is (wat stiekem ook niet helemaal mijn merk is..)
Voor plamuur gebruik ik de Alabastine tube die goed te schuren is en de Vallejo voor dingen zoals de aansluiting van vleugels op de romp. Is bijna niet te schuren maar heel makkelijk na aanbrengen glad te strijken met een vochtig wattenstaafje.

Gaaf een schip, maar niet helemaal mijn ding. Veel te klein allemaal.
Benieuwd wat je er van gaat maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 2. sep 2018, 19:17 

Dank je peppie. De kit is inderdaad behoorlijk uitgebreid. Ik stond eerst met een Russisch tankding in mijn handen en terwijl ik naar de kassa liep zag ik deze staan. De doos van de tank heb ik even neer gezet om deze te bekijken en ik dacht gelijk "die wil ik hebben". Dus de tank staat er (denk ik) nog ;)
Ik heb de plasto van revell gebruikt en die werkt ook best lekker, maar ik heb een vermoeden dat ze allemaal ongeveer hetzelfde zijn.

Dank je markie ik ben er zelf ook wel tevreden over alleen het eindresultaat deed mij besluiten om het er weer af te halen.

Wat het afplakken betreft viel dat eigenlijk wel mee. Na wat speurwerk ala Sherlock Holmes, Baantjer, de Cock (met c o c k :mrgreen: :mrgreen: ) op diverse forums zag ik een hulpmiddel van legosteentjes en een potlood. Hoe simpel wil je het hebben maar werkt super. Ik had uiteraard wel het geluk dat de hoogte van de twee steentjes samen met de potlood ongeveer een halve mm verschil gaf met de hoogte die ik moest hebben maar daar ga ik zeker niet moeilijk over doen. Het schip mooi recht laten staan, potlood erlangs halen en je hebt een kaarsrechte lijn die ook nog eens perfect horizontaal loopt.

Afbeelding

Na wat meetwerk van de hoogte van het schip en de maat van de decal (decal 7) kwam ik op een hoogte uit waar de lijn moest komen.

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens was het dus afplakken en de kleur hull red erop spuiten. En daar was ik dus absoluut niet tevreden over.

Afbeelding
Afbeelding

Ik had gehoopt dat hij meer rood op zou drogen maar helaas was hij ook na de derde laag en na een dag drogen nog zo. Meer bruin als rood en daar ben ik dus niet tevreden mee. Ik had ook al gelezen dat remolie een goede manier was om verf te verwijderen dus ligt hij nu in een bad met remolie. De garage moest zaterdag ochtend wel even lachen toen ik erom kwam vragen maar na enige uitleg en verbaasde blikken kreeg ik zo anderhalve liter mee.
Ik had het dek de eerste keer niet mee gespoten maar ik ga dat denk ik de volgende poging wel doen. Als de romp dan helemaal klaar is kan ik gelijk de houten dekken erop lijmen.
Voor nu is het even wachten en eens kijken welke kleur ik wel kan gebruiken voor de romp. Ik heb wel rood tot mijn beschikking maar dat is ook weer niet de juiste kleur. En voor mengen ben ik een beetje huiverig. Als ik te weinig maak krijg ik het natuurlijk nooit meer dezelfde kleur.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 3. sep 2018, 11:51 

Mooie truc met het potlood! Lego is geweldig voor modelbouw. Ik gebruik het ook vaak:

Afbeelding

Wel jammer dat die rode kleur niet goed uitviel. Was overspuiten met een andere kleur niet makkelijker dan dat vieze gedoe met die remvloeistof? Overigens werkt ovenreiniger Mr. Muscle heel goed om enamel verf van je model te verwijderen. Is ook chemische troep, maar makkelijker verkrijgbaar en minder vies dan remolie.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 4. sep 2018, 11:39 

Was inderdaad een beetje erg bruin.....

Ik doe eigenlijk nooit verf "verwijderen", helemaal niet op zoiets glads als een romp.
Heel fijn schuurpapiertje / -sponsje erover, nieuw laagje primer en opnieuw spuiten.

Wat gebruik je trouwens om de remolie te verwijderen ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 4. sep 2018, 20:30 

@Huib
Ik had het gelezen van mr muscle maar ik spuit de kleur met acryl verf en voor zover ik had gelezen werkt mr muscle daar niet op. Een andere kleur er overheen was wel makkelijker maar werk je dan de details niet weg? Hoe meer (en dus dikker) de verf hoe minder details je ziet. Onder andere de trappetjes achter zijn niet heel erg groot.

@peppie
Ik heb hem wel 6x met een sopje afgespoeld want hij is naderhand wel erg vet :mrgreen:

Gisteren en vandaag weer een beetje met de spuit aan de gang geweest. Gisteren de romp weer grijs gemaakt en vandaag de twee donkergrijze vlakken gedaan.

Afbeelding
Afbeelding

Vanmiddag was ik samen met de vrouw in het centrum en ben ik even de action binnengewandeld om een rolletje afplaktape te kopen. De paarse van tesis heeft een mindere plakkracht en ik hoop/denk dat deze goed is voor de modelbouw. Ik heb de tape tijdens het plakken een paar keer los moeten halen en tot nu toe blijft de verf zitten. Een rol van 25 meter en 2,5 cm breed kost één euro, bij de intertoys die een modelbouw afdeling heeft kost een rol van 5 meter 4,50 euro. Deze is wel van revell.

Afbeelding

Nu ben ik bezig om hem zo af te plakken dat ik de zwarte rand kan spuiten, daarna de onderkant weer in kleur zetten. Ik ben er wel achter gekomen dat acryl verf erg kwetsbaar is dus hopelijk kan ik er snel een blanke laklaag over doen.

Oja, het dek heb ik in de primer gezet met MIG grijze grondverf. Ik had op een ander stuk plastic de grondverf van vallejo en die van MIG geprobeerd maar die van MIG hecht een stuk beter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 5. sep 2018, 11:47 

Nou, die grijze vlakken zitten er al netjes op. Nu voor de herkansing met het rood!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 5. sep 2018, 12:04 

Niets mis met het gebruiken van "goedkopere" producten.
In het geval van plakband zou ik wel even testen of het geen lijmsporen achter laat. Heb ik 1 keer gehad, wordt je niet vrolijk van....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. sep 2018, 21:02 

De paarse tape van de action werkt goed. Het plakt goed genoeg en laat geen lijmsporen achter. De zijkanten zijn niet zo scherp afgesneden als bij Tesa of Tamiya tape maar in de praktijk zie je er niet zo heel veel van. Ben je echter iemand die alles uitermate strak wil hebben zou ik eerst eens kijken of het je bevalt.

De rode verf zit er ook op, na wat geknoei van mijn kant. Ik had de airbrush netjes schoon gemaakt onder andere met een plukje van een wattestaafje en een sate prikker. Ik weer vrolijk aan de gang en na een klein stukje gedaan te hebben was het sputter de sputter en vervolgens niks, alleen maar lucht :x Weer schoon maken en toen bleek dat er nog een draadje van het wattestaafje in de nozle zat die dus alles verstopte. Daarna ging het best lekker. De kleur is trouwens fire red (vallejo) met een paar druppels van de hull red, ook van vallejo. Ik vind de kleur wel geslaagd al zeg ik het zelf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier en daar wat bij moeten werken, de zwarte streep is niet 100% maar voor een eerste keer ben ik er tevreden over. Daarbij is hij im de oorlog gebouwd en zal hij in het echt ook niet 100% geweest zijn.

Hoop ik dan maar :mrgreen: :mrgreen:

Net de schroeven in de kleur metal gezet (ik weet het, eigenlijk verkeerde kleur maar visite ziet dat toch niet). Morgen erop zetten en dan de blanke lak erop voor de decals.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 8. sep 2018, 19:19 

De romp is klaar. De schroeven zijn gemonteerd, decals geplakt en weer in de blanke lak. Op de foto's is nu goed te zien dat de paarse tape niet echt geschikt is voor het afplakken van modelbouw. Althans niet als directe lijn. Beter is om goede afplaktape te pakken en als het een groter oppervlakte is kun je verder gaan met de tape van de action maar ik persoonlijk doe het op deze manier niet nog een keer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De decals op de roeren waren ook niet echt fijn op te brengen maar het is naar mijn idee goed gelukt. En nu mag ik met het kleinere friemel werk gaan beginnen, oftewel de bouw gaat nu echt van start maar eerst het houten dek er op plakken. Alleen jammer dat de vakantie er op zit en mijn werkgever mijn gezicht graag weer wil zien want ik was net zo lekker bezig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 3   [ 24 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende