Verander lettergrootte
Het is nu zo 21. okt 2018, 13:54

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 22 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] Ladies First Panther Ausf. A early 'Christel'
BerichtGeplaatst: do 27. sep 2018, 01:21 

Zo eindelijk een beetje tijd gevonden om een verslag te schrijven voor dit 'projectje' :panic:
Voor Hurdegaryp ga ik proberen om naast de Kate ook nog een Panther mee te nemen en dat moet deze vroege Ausf. A van 2. Kompanie I./Pz.Rgt. 6 genaamd 'Christel' worden
Afbeelding

Ik heb voor deze gekozen omdat ik zocht naar decals voor de Meng Panther maar ik kon geen los setje vinden maar bij de kit die ik voor dit project heb gekozen zitten ze er wel bij, ook heeft die kit soort van geschikte decals voor 'Christel'. Het precieze nummer van 'Christel' weten we niet maar aangezien ze bij 2. Kompanie hoorde begon het nummer met een 2, de kit heeft decals voor een 233 en 221 dus ik kan nog kiezen ook :titter:
De kit die ik hier voor ga gebruiken is de spik splinter nieuwe Takom Panther Ausf. A Early with interior
Afbeelding

Dus met alles erop en eraan :panic:
Gezien de tijd ben ik er maar gelijk in gedoken met als eerste onderdeel de vloer en de versnellingsbak
Afbeelding

Aangezien de versnellingsbak zelf een grijze kleur krijgt maar het frame waar die in rust de welbekende rode menie kleur krijgt heb ik het frame in 2 stukken gesneden, hierdoor kan ik later zo de versnellingsbak er in droppen.
Afbeelding

Op de versnellingsbak en tussen de zijwanden zit een stang met daarop de hendels voor het besturen van de tank (luxe dingen als een stuurwiel vind je in een Tiger niet in een Panther :P ) deze stang word ook rood ipv het grijs van de versnellingsbak dus die houd ik eerst mooi apart.
Afbeelding

De opbouw van de romp lijkt op die van de Meng Panther met aparte zijwanden ipv een traditionele badkuip, bij deze kit is dat logisch aangezien er ook detail aan de binnenkant moet en aangezien het dunne zijpantser van de Panther (45 mm) is dit niet de doen met inserts zoals op een Tiger of King Tiger, nadeel is wel dat er wat ondiepe ejection pin marks waren die ik heb weg geschuurd. Ook heb ik wat draadjes/leidingen aangebracht voor de hydraulica, die heb ik gemaakt met wat messing draad en koper buisjes, op de foto zie je er 1 in totaal zijn het 4, 2 aan elke kant.
Afbeelding

Hier zijn de zijwanden gedryfit met de dubble torsiestaven op de vloer met daar bovenop de stoeltjes voor de bestuurder en radioman en de aandrijfschachten plus de overbrenging voor de toren. In tegenstelling tot de Tiger en King Tiger had de Panther geen enkele maar dubbel torsiestaven, op het nauwe chassis van de Panther waren enkele torsiestaven van die tijd te zwak om de last te kunnen dragen.
Afbeelding

En hier heb ik de vloer en de munitie bakken er bovenop geplaatst. Ongeveer de helft van de munitie in de Panther werd verticaal opgeslagen in die bakken, de rest lag horizontaal in de sponsons met nog eens 3 granaten onder de vloer van de toren. Voor de munitie bakken geeft Takom alleen de koppen van de granaten, die koppen zijn allemaal van het type Panzergranatpatrone 39/42 KWK 42, dit is de standaard AP granaat van de Panther. De Panther had ongeveer een mix van 50/50 AP/HE bij zich (79 granaten totaal) dus dat betekent dat ik waarschijnlijk alleen maar granaten van het type Sprenggranatpatrone 42 KWK 42 ga doen in de sponsons, gelukkig geeft Takom je genoeg van beide.
Afbeelding

Met de gevechtsruimte grotendeels in elkaar was het tijd om de aandacht te verzetten daar de motor ruimte met daarin als hoogtepunt de 12 cilinder 700pk Maybach HL230 benzine motor
Afbeelding
Afbeelding

Na de motor was het een kwestie van een hele bult ditjes en datjes van de sprue knippen en schoon maken voordat de bouw van de onderkant al weer klaar was. Op deze foto zie je ook onderdelen die ik nog niet in detail op de foto heb gezet maar bij het verven kom je die weer tegen en in dat potje links zitten ook nog meer onderdelen.
Afbeelding

Nog een tip voor als je aan zo'n project begint en je wil het overzicht niet verliezen: bij de Action kan je dit soort opberbakjes halen voor een paar euro, ik heb hier alle kleine onderdelen onderverdeelt in de bijbehorende sub assembly (oh en een willekeurige MiG cockpit :weirdo: )
Afbeelding

Met de bouw van het onderste gedeelte van de romp afgerond besloot ik om te beginnen met het verven en verweren van het interieur. Om te beginnen de vloer gespoten met MMP-013 Red Oxide en de torsiestaven met Vallejo Black gemengd met wat gloss varnish zodat ze een beetje glimmen. Ook begonnen met het verweren van de vloer met olie verf. Omdat deze tank in het najaar van 43 is gebouwd maar in de zomer van 44 nog aanwezig was probeer ik het er bewust erg smerig er uit te laten zien, alsof er meer dan genoeg zand, modder, olie en wat voor bende wel niet naar binnen is gekomen door de maanden heen. Dit is overigens pas het begin
Afbeelding

Achterin bij de motor ben ik al iets verder maar hiervan is later ook niks meer zichtbaar.
Afbeelding

Ook al wat geëxperimenteerd met het verven van de granaten, de hulzen van de granaten waren aanvankelijk alleen van messing maar later werden ze van staal gemaakt om materiaal te besparen. De stalen granaten waren geparkeriseerd staal waardoor ze een wat doffe grijze kleur hadden, David Parker heeft op zijn 1/16 King Tiger (klik voor plaatje) gebruik gemaakt van Mr. Metal Color Iron op Alclad Steel om dat effect te creëren dus heb ik besloten om dat ook te proberen. Allereerst de granaten gespoten met MRP Brass en MRP Steel en later ga ik er weer over heen met Mr. Metal Color Iron. Ook heb ik gelijk maar de kale metalen stukjes op de aandrijfschachten mee gespoten met MRP Steel.
Afbeelding

Ik heb nog wel meer gedaan maar in het kader van ''laten we een beetje overzichtelijk verslag schrijven'' komen die later wel aan bod :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Ladies First Panther Ausf. A early 'Christel'
BerichtGeplaatst: do 27. sep 2018, 11:49 

Wederom een hele mooie kit van een grote tank, maar dat wordt gang maken als je hem nog voor Hurdegaryp klaar wilt hebben ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28. sep 2018, 21:05 

Ja dat wordt wel even aanpoten :panic:

Ik heb de versnellingsbak geverfd met een mengsel van 75% Vallejo Black Grey and 25% Vallejo Ocean Gray en de hendels geverfd met MMP-013 Red Oxide . Hier komen nog decals e.d. op.
Afbeelding

En de vloer verder verweerd met de versnellingsbak gedryfit
Afbeelding

De zijwanden en scheidingswand heb ik geverfd met MMP-013 Red Oxide aan de onderkant en MMP-082 Elfenbein aan de bovenkant, ik moet alles nog wel een beetje netjes maken vooral boven aan de scheidingswand.
Afbeelding

En voor de leuk alle dingen die ik al heb geverfd in elkaar geklikt en tja dan zie je toch waar je het voor doet als alles bij elkaar komt :mrgreen:
Afbeelding

Zoals je al kon zien in de vorige foto ben ik ook begonnen met het aanbrengen van de zimmerit op alle verticale oppervlakten, die zimmerit bestaat uit een zo'n dun mogelijk ruw laagje Tamiya Smooth Type Epoxy Putty.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29. sep 2018, 17:59 

Wauw.... wat een details heeft die kit zeg... :o
Erg netjes wat je tot nu toe hebt gedaan, zimmerit ziet er ook goed uit.

Maar die naam, Christel, was dat de (bij)naam voor dat type tank, of voor 1 specifieke tank?

OnlineProfiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 1. okt 2018, 07:12 

Mooi werk zo, je elvenbein zit er niet zo dik op op de derde foto. Maar daar zien we natuurlijk niets van als hij straks dicht is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 1. okt 2018, 10:35 

Wat een schitterende kit zeg....al die details, maar wat ga je uiteindelijk hiervan terugzien(Ik weet ook wel, dat het gewoon lekker is om al die details ook van kleur te voorzien, want zo hoort het nou eenmaal :) )......Is het mogelijk om luiken etc. op te laten, zodat je dat toch terugkunt zien.
Netjes hoor die Zimmerit.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 1. okt 2018, 11:37 

Geweldige details, die kit idd. En mooi werk, Pieter. Prachtige verwering, met die glimmende olieplekken. De Zimmerit wordt ook mooi. Misschien het ruitpatroon nog iets breder maken met een scriber of een pin. Dit lijkt met een mesje gedaan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 1. okt 2018, 21:07 

Dank jullie wel heren voor de complimenten en het commentaar :ok: :mrgreen:

peppie schreef:
Wauw.... wat een details heeft die kit zeg... :o
Erg netjes wat je tot nu toe hebt gedaan, zimmerit ziet er ook goed uit.

Maar die naam, Christel, was dat de (bij)naam voor dat type tank, of voor 1 specifieke tank?

Christel was de naam van de tank die ik aan het bouwen ben, Panther was de (officiële) bijnaam van dit type tank, de volledige naam van dit type tank is: Panzerkampfwagen V 'Panther' Ausführung A (Of: Sonderkraftfahrzeug 171) ergens in 1944 gaf Hitler het bevel dat het nummer in de naam van de Panther niet meer gebruikt ging worden daarmee werd Panzerkampfwagen Panther de officiële naam.

markie schreef:
Mooi werk zo, je elvenbein zit er niet zo dik op op de derde foto. Maar daar zien we natuurlijk niets van als hij straks dicht is.

Yep je hebt gelijk :panic: , misschien dat ik er nog iets aan ga doen, moet ik even zien.

Huib schreef:
Geweldige details, die kit idd. En mooi werk, Pieter. Prachtige verwering, met die glimmende olieplekken. De Zimmerit wordt ook mooi. Misschien het ruitpatroon nog iets breder maken met een scriber of een pin. Dit lijkt met een mesje gedaan?

Dit is inderdaad met een mesje gedaan, wat betreft het patroon bedoel je de breedte van de 'banen' door het zimmerit of de grootte van die vakjes zelf?

Wolf73 schreef:
Wat een schitterende kit zeg....al die details, maar wat ga je uiteindelijk hiervan terugzien(Ik weet ook wel, dat het gewoon lekker is om al die details ook van kleur te voorzien, want zo hoort het nou eenmaal :) )......Is het mogelijk om luiken etc. op te laten, zodat je dat toch terugkunt zien.
Netjes hoor die Zimmerit.

Cheerz :ok:
Barry

uhhhhh.... :panic:
Afbeelding
Afbeelding

Moet je er wel nog even bij bedenken dat de motor, munitieopslag, radios en vloer er nog in moeten. Voor zover mogelijk laat ik dingen los zitten dan kan ik ze altijd af halen en weer op doen maar ik plak de bovenkant van de romp wel vast op de onderkant, dingen zoals de platen van het motordek en boven de versnellingsbak blijven wel los, ook ga ik de bovenkant van de toren niet vast lijmen. Voor de mensen met Feestboek (en misschien ook voor de mensen zonder) Sam Dwyer van Shelf Queen Models heeft deze kit ook gebouwd maar dan als I4 'Elna' van dezelfde eenheid als 'Christel' en daar kan je zien wat er nog te zien blijft uiteindelijk Klik hier

Verder gegaan met de romp, versnellingsbak is bijna klaar, moet alleen nog wat overtollige pigments weg borstelen aan de voorkant en wat glans lak oid voor het glas van de instrumenten, ook heb ik de stoeltjes voor de bestuurder en de radioman geverfd.
Afbeelding

Verder ook nog de overbrenging voor de toren geverfd en (gedeeltelijk) verweerd en de 3 granaten die onder de toren liggen grotendeels geschilderd, hier moeten nog decals op komen. De versnellingsbak en de overbrenging voor de toren zitten nu ook vastgelijmd.
Afbeelding

En de schokbrekers in de linkerkant van de romp geverfd en vastgelijmd.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 1. okt 2018, 21:16 

Heel heel heel erg gaaf wat je hier allemaal laat zien zeg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 3. okt 2018, 15:58 

Mooi! Die drie granaten die klaarliggen, dat zijn twee pantsergranaten en één HE, of andersom? Die hebben toch ook andere kleuren koppen? Pantser zwart en HE geel volgens mij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 22 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende