Verander lettergrootte
Het is nu ma 18. feb 2019, 18:56

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 6 van 8   [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Plastic Soldier 1/72 British A9 Cruiser Tank
BerichtGeplaatst: zo 27. jan 2019, 18:12 

De laatste details

Nog een paar kleine dingetjes, en dan is tie klaar:

Afbeelding
Uitlaatbeschermer geschilderd en verweerd. Op advies van Reimer heb ik hem nog wat kleiner/nauwsluitender gemaakt.

Afbeelding
Twee bemanningsleden. Links de tankcommandant in woestijkleding uit de kit. Rechts een Britse commando van Matchbox die verbouwd wordt tot tankbestuurder.

Afbeelding
Beide figuren in de grondverf.

Afbeelding
Na verf en verwering. Rechts nog een derde figuur van Hät dat ik uit een Matilda geleend heb.

Afbeelding
Figuren geplaatst, antenne geplaatst, uitlaatbeschermer geplaatst. Klaar!

Afbeelding
Nog een plaatje van de achterzijde.

Nog een opmerking over dat pastelkrijt: het geeft een mooie matte stoffige look, maar ik heb wel de indruk dat de details van het model er minder door uit de verf komen. Misschien doordat het in dezelfde richels gaat zitten als de donkere wash.

Binnenkort eindfoto's!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29. jan 2019, 22:43 

Eindfoto's

Cruiser Tank Mk.I, B Squadron, 1st Royal Tank Regiment, 7th Armoured Division, Libië 1940:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30. jan 2019, 15:24 

Chipping is mooi, de kleur is ook niet te eentonig. Wel vind ik dat je de details iets strakker had kunnen accentueren. De pinwash die rond details een extra schaduw kan geven lijkt wat ruig aangebracht te zijn. Ook de dry-brush highlight-kleur had op dingen als boutjes en scherpe randen iets lichter mogen zijn naar mijn mening. De pastel poeders lijken het effect van de eerder aangebrachte point wash te veel af te zwakken. Mijn ervaring (met pigment poeder) is dat je er heel bescheiden mee moet zijn, Het pigment blijft liggen daar waar je de wash juist wilt zien. Vooral wanneer je woestijnkleurig pigment aanbrengt op een voertuig met dezelfde kleur vind ik het meestal afbreuk doen. Bij de meeste van mijn voertuigen breng ik dan ook uitsluitend rond de wielen / tracks pigment aan.

Ondanks bovenstaande feedback vind ik het nog steeds een mooi model geworden! Details als het stuk gaas dat de uitlaat bedekt maar ook de figuren doen het model veel goed.

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31. jan 2019, 12:24 

Ik ben het wel eens met DJ.
De pinwash had iets fijner gemogen, bv bij iedere nagel een druppie ipv de halve koepel in 1 keer.
Haalt net even wat meer de aparte details naar boven.
De pastel had je zelf al gezegd, is iets aan de zware kant. Dit kan je oplossen door er hier en daar
nog een druppie wash op te gooien.

Ondanks dat dit model wel wat grovere details heeft als je vorige, is het eindresultaat echt wel mooi geworden.
Wederom mooie foto's ook.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. feb 2019, 01:02 

De wash gaat in de hoekjes en gaten zitten, precies waar ook de pastel terecht komt en dus niet meer goed de pinwash kunt zien. Daarbij heb je, zo te zien, ongeveer dezelfde kleur pastel gebruikt als de verf en dan lijkt het allemaal een kleur en vervagen de details weer. Toch wederom heel knap wat je hier laat zien, vooral op deze kleine schaal. :ok:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. feb 2019, 10:31 

Voor een woestijnvoertuig vind ik hem niet stoffig genoeg, het is toch een wat flets geheel geworden uiteindelijk. De kleurtjes zijn naar mijn mening iets teveel naar elkaar toe gevloeid en dat is jammer. Het andere Cruisertje heb ik persoonlijk wat meer mee. Dat gezegd hebbende vind ik wel dat jij je beschadigingen e.d. altijd mooi plaatst, niet te overdreven zet en het tot een eenduidig geheel krijgt.
Leuk tankje, maar voor vooraan in de kast.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. feb 2019, 22:18 

Het lijkt er bijna op alsof je hier een soort egale laag hebt op gesmeerd met de pastels waardoor alle details weer opgaan in de rest van het voertuig. Dit komt denk ik doordat pastelkrijtjes bestaan uit pigment poeder dat bij elkaar gehouden word door één of ander bindmiddel, dit zorgt er dan voor dat het pigment niet lekker 'vloeit'. De modelbouw pigments van Vallejo/Mig/AK zijn echt droog poeder waardoor bijvoorbeeld een zandkleur heel makkelijk grotendeels te verwijderen is maar waarbij er nog genoeg in de kieren naden blijft steken voor het stof effect. Mogelijk zou je ook pigment kunnen gebruiken wat schilders gebruiken https://www.vanbeekart.nl/verf-medium-v ... ten/12390/
Dat zand/stof een pinwash op plekken wat minder duidelijk maakt vind ik eigenlijk niet zo erg, immers in het echt blijft zand en stof ook steken in alle kiertjes en naden en ik zie een wash ook eerder als een verzameling derrie in kiertjes en naden dan specifiek een schaduw.
Overigens zijn de extra details die je hebt toegevoegd wel weer een lust voor het oog en een flinke verbetering op het origineel :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 5. feb 2019, 19:11 

Dank voor alle commentaren, heren! Ja, het effect van het pastelkrijt is dat het detail minder uit uit de verf komt (letterlijk!). Dus dat volgende keer toch weer wat anders aanpakken. Het was dan ook mijn eerste keer. Dan probeer je maar wat, met een snelle leercurve als gevolg. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 6. feb 2019, 01:06 

Er is een verschil tussen pastelkrijt en pigment, zoals reteip al opmerkte. Normaal kun je pigments fixeren met een druppeltje terpentine. Dan vloeit het als ware netjes in gaten en kieren, zelfde als een wash eigenlijk.
Misschien al gevonden als je googled, ff een linkje http://www.missing-lynx.com/rare_world/rw05.htm
Geeft en duidelijke uitleg hoe je pigment poeders kunt gebruiken.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 7. feb 2019, 12:14 

Dank je Reimer, dat is een nuttig artikeltje. Ik had me nog nooit verdiept in pigmenten, en realiseerde me ook het verschil niet tussen pigmenten en pastelkrijt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 6 van 8   [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende