Verander lettergrootte
Het is nu ma 18. feb 2019, 17:59

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 7 van 8   [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Plastic Soldier 1/72 British A9 Cruiser Tank
BerichtGeplaatst: za 9. feb 2019, 12:16 

Conversie naar A10 Cruiser Tank Mk.IIa

Inmiddels ben ik al weer bezig met tankje nummer drie uit deze doos. Die wilde ik eens lekker gaan verbouwen, en na wat onderzoek ben ik uitgekomen op een conversie naar een A10 Cruiser Tank Mk. IIa zoals die in het voorjaar van 1941 door de Britten in Griekenland werd gebruikt.

A10 Cruiser Tank Mk.II
Al tijdens zijn ontwikkeling, halverwege de jaren '30, zag de A9 Cruiser Tank er veelbelovend uit. (Dat was niet helemaal terecht, maar goed.) Daarom besloot het Britse War Ministry op basis van de A9 een zware Infantry Tank te ontwikkelen. Deze benadering zou, zo was het idee, zowel ontwikkelingstijd als kosten sparen. Het was tenslotte crisis. Daartoe werd de A9 voorzien van een extra laag pantser (van 14mm naar 25mm). De mitrailleurkoepels op de neus werden verwijderd en vervangen door een gepantserde cabine voor de chauffeur en de mitrailleurschutter. Het prototype werd A10 genoemd, de productieversie daarvan Cruiser Tank Mk.II.

Afbeelding
A10 Cruiser Tank Mk.IIa

Al snel bleek dat de A10 helemaal niet geschikt was als Infantry Tank omdat zijn bepantsering daar nog veel te licht voor was. Daarom werd hij maar bestempeld als "Heavy Cruiser Tank". Ondanks deze schijnbare mislukking was de A10 toch een verbetering ten opzichte van de A9. De bepantsering was sterk verbeterd. De gekke mitrailleurkoepels op de neus waren vervangen door een meer conventionele opzet. En de bemanning was teruggebracht van 6 naar 5. Toch werden er maar weinig van gebouwd. 175 om precies te zijn, waarvan 30 in de Close Support uitvoering met 3 inch howitzer in de koepel. Een kleine doorontwikkeling leidde tot de Cruiser Mk.IIa. Er werden wijzigingen aangebracht in de kanonmantel, de Vickers mitrailleurs werden vervangen door Besa's, en nog zo wat kleinigheden.

Afbeelding
Cruiser Mk.II omringd door geïnteresseerde Duitsers, Frankrijk 1940.

De Cruiser Tank Mk. II werd met enig succes ingezet in Frankrijk in 1940 en daarna in de Libische woestijn en tijdens de Griekse veldtocht in het voorjaar van 1941. Met zijn goede bepantsering en goed 2-pounder anti-tank kanon was hij tegen al zijn tegenstanders opgewassen. Een kwetsbaar punt bleek dat hij nogal snel zijn rupsbanden verloor in slecht terrein. Daardoor gingen de Cruiser Tank Mk.II's vaker verloren door mechanische problemen dan door vijandelijk vuur.

Afbeelding
Dat de Cruiser Tank Mk.II helemaal geen onaardige tank was blijkt ook wel uit het feit dat de Duitsers een aantal in Frankrijk buitgemaakte exemplaren inzetten in de veldtocht tegen de Sovjetunie in 1941.

Ik laat mij bij deze bouw inspireren door een paar door Duitsers gemaakte foto's van Cruiser Mk.II tanks in de veldtocht in Griekenland in het voorjaar van 1941:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierop zijn allerlei mooie details te zien als, reservebanden en munitiekisten op de toren, langeafstandsbrandstoftanks op het voorspatbord, en jerrycanrekken op de achterzijde. En minder goed te zien is dat deze tanks nogal exotische camouflagepatronen hadden.

Maar bovenal moet de hele neus verbouwd worden! Aan de slag!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10. feb 2019, 23:51 

Stoer ding om te zien, die grote klinknagels geven hem een bijna middeleeuws uiterlijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11. feb 2019, 01:51 

Huib schreef:
Afbeelding
Dat de Cruiser Tank Mk.II helemaal geen onaardige tank was blijkt ook wel uit het feit dat de Duitsers een aantal in Frankrijk buitgemaakte exemplaren inzetten in de veldtocht tegen de Sovjetunie in 1941.

Zoiets lijkt mij dan wel leuk om te bouwen. Zo heb ik eens een Spitfire voorzien van Duitse kruizen etc., puur vanwege het verhaal erachter. Wellicht kun je je mijn Mk.IV herinneren, ook met Duitse kruizen.

Standaard, is ook maar standaard.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11. feb 2019, 21:32 

peppie schreef:
Stoer ding om te zien, die grote klinknagels geven hem een bijna middeleeuws uiterlijk.

Ja, maar die klinknagels zijn wel de hel! Die moet ik allemaal met het handje gaan zetten in 1/72! :weirdo:

Tsjopper Bob schreef:
Standaard, is ook maar standaard.

Ach, wat is standaard. Ik krijg al keuzestress van alle mooie Britse camouflageschema's die mogelijk zijn:

Afbeelding
Die Duitse variant steekt daar maar sobertjes bij af.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11. feb 2019, 22:12 

Lekker zagen

Eerst ff lekker zagen:

Afbeelding
De onderdelen uit het doosje.

Afbeelding
En de zaag d'rin.

En nu weer opbouwen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12. feb 2019, 10:21 

Huib schreef:
maar die klinknagels zijn wel de hel! Die moet ik allemaal met het handje gaan zetten in 1/72! :weirdo:

Ouderwetse speldenkopjes zijn te grof zeker? Ik bedoel dan die met de platte kopjes niet de gekleurde bolletjes.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12. feb 2019, 18:00 

Ja, die zijn nog veel te grof. Ik ben nu heel geduldig bezig met hele kleine stukjes stretched sprue. Nog steeds te grof, maar kleiner lukt me niet.
Je hebt ook klinknagels op decalvel. Die kun je in rijtjes erop plakken. Best handig voor dit soort toepassingen. Misschien toch maar eens proberen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12. feb 2019, 18:21 

Heb je een flesje Kristal Klear? Met een tandenstoker kun je ook hele kleine stipjes van dat spul zetten die net klinknagels zijn.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13. feb 2019, 10:22 

Huib schreef:
Je hebt ook klinknagels op decalvel. Die kun je in rijtjes erop plakken. Best handig voor dit soort toepassingen. Misschien toch maar eens proberen.

Die heb ik ook gezien, van Archer volgens mij. Is best mooi spul.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13. feb 2019, 14:29 

RAM schreef:
Heb je een flesje Kristal Klear?

Ja, heb ik. Interessant idee. Eens uitproberen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 7 van 8   [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende