Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 4   [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Supermarine Spitfire, Tamiya 1-48
BerichtGeplaatst: wo 9. jan 2019, 00:23 

Gaaf resultaat van de Spit.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [DONE] Supermarine Spitfire, Tamiya 1-48
BerichtGeplaatst: wo 9. jan 2019, 18:36 

Da's weer een fraai stukje werk, Peter! Lekkere ruige chipping. Alles prachtig verweerd.

Afbeelding
Die verwering achter de propeller rond die moeren. Heel mooi.

Een klein puntje: bij zo'n ruig verweerde kist zou de gele vleugelvoorrand ook wel wat chips, krassen en vlekken mogen hebben. Die ziet er nu onnatuurlijk gaaf uit.

En verder schreef ik in mij post over Pieterss Spitfire het volgende:
Citaat:
Een algemeen puntje van twijfel: Zowel bij jou als bij Peppie's Spitfire zie ik dat er spuittechnieken worden toegepast (z.g. blackbasing en/of preshading in combinatie met aftershading/highlighting die nogal een vlekkerig effect geven. Hoewel technisch knap uitgevoerd door jullie, vind ik het effect een beetje overdreven en ik associeer dat niet met hoe vliegtuigen er in het echt uitzien. Volgens mij mag het nét wat subtieler.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10. jan 2019, 01:38 

Heel mooi resultaat. Gezien spuitwerk heel mooi gedaan. Verwering is op de gele rand na (wat Huib al melde) helemaal top :ok:

Blijft natuurlijk Huib zijn opmerking over de vlekkerige uitstraling van de kist. Huidige kisten zijn hoofdzakelijk allemaal mat gespoten en dan krijg je naar verloop van tijd dit soort vlekken op de kist. Vooral de kisten op vliegdekschepen zien er inderdaad zo uit. Veel erger nog. Dan krijgen we nu de discussie waren de kisten in WWII ook mat gespoten of meer een zijde mat. Ik zelf denk meer een soort tussen zijde en glans in en dan krijg je die vlekken in veel mindere mate. En daarbij, wat was de levensverwachting van een spitfire in oorlogstijd? Zo ook als bij voertuigen met rainstains. Die zal al een verrekte tijd stil moeten staan wil dit fenomeen optreden en toch kliederd ieder zichzelf respecterend modelbouwer die dingen op zijn model. Dus waar gaan we voorbij aan de werkelijkheid (als we die al weten) en doen we gewoon mee met wat de grote modelbouwer doen en ons allemaal in boeken en op internet laten zien. T'is maar een filosofische gedachte... :weirdo:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10. jan 2019, 08:52 

Je hebt hier een prachtig stukje spuitwerk neergezet Peter, wat dat betreft is het heel netjes, het vlekkerige is een manier van afwerken waar sommige mensen voor kiezen en anderen juist niet, maar dat is naar mijn idee een keuze. Ik ben meer van alles eerst in de hoofdkleur en vervolgens met een lichtere variant vlekjes vullen en vervolgens de hoofdkleur er weer overheen spuiten om de boel weer wat naar elkaar te krijgen. En zo doet iedereen het een beetje waar een ieder zich prettig bij voelt denk ik.
Wat ik aan jou model alleen niet helemaal snap is die lichtgroene markeringsband waarbij je aan de rechterzijde een stukje camouflage hebt door laten lopen. Nu kan je dit best ergens genoemd hebben, maar het viel me nogal op als iets wat normaliter niet zo zou worden uitgevoerd.

Je verwering van alle schroefjes, gaatjes en randjes heb je dan wel weer heel mooi aangebracht, iets wat ik met mijn 1:72 alleen maar van kan dromen haha.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10. jan 2019, 12:25 

Dank u heren.

De weathering, ja wat kan ik er van zeggen.
Highlighten doe ik om een soort van schaduweffect te krijgen tussen de individuele panelen en tussen de klinknagels. Dit vanwege de vervorming van de diverse panelen bij het monteren met de nagels. Hier enigszins zichtbaar.
Afbeelding
Afbeelding
Probleem is om het subtiel maar toch zichtbaar te krijgen. Ik begin altijd subtiel, maar ben altijd bang dat je er later niets meer van ziet en sla dan vaak weer te ver door naar de andere kant. Kwestie van oefenen dus.

Ik heb wel eens verslagen bekeken van een Amerikaan die vertelde dat op schaal de panellines bijna onzichtbaar moeten zijn. Zijn bouwwerken waren superstrak maar in mijn ogen helemaal niet realistisch (of mooi).

Kom je automatisch op het 2e punt; wat is je smaak. Helemaal strak en netjes? Nee, voor mij niet in ieder geval. Iemand vroeg mij eens waarom ik militaire modellen bouw. Ik heb hem toen verteld, dat dat is omdat je dan lekker "los kan gaan" mbt verweren en zo. :twisted:
Tevens ben ik iemand die liever van een meter afstand naar zijn modellen kijkt. Het moet er dus als geheel goed uit zien en niet van dichtbij.

Blijft het feit dat het vlekkerige wel subtieler mag ja. Oefenen, oefenen, oefenen...

Huib schreef:
Volgens mij mag het nét wat subtieler.
[/quote]
Klopt.

Huib schreef:
Een klein puntje: bij zo'n ruig verweerde kist zou de gele vleugelvoorrand ook wel wat chips, krassen en vlekken mogen hebben. Die ziet er nu onnatuurlijk gaaf uit.

Klopt, ben ik op een of nadere manier vergeten :weirdo: . Had ik alsnog met een kwastje kunnen doen, maar was bang het daarmee weer te verpesten.

Wat betreft vervuiling...
Afbeelding
Afbeelding
(dank je Pieter voor de mooie scherpe foto's)
En deze
Afbeelding
Ik denk dat als ik zo zou vervuilen op mijn modellen, iedereen zou zeggen dat het niet realistisch is...

Resumé; ik ben met jullie eens dat het vlekkerige een stuk minder mag, de vervuiling / vlekken vind ik niet verkeerd.

markie schreef:
Wat ik aan jou model alleen niet helemaal snap is die lichtgroene markeringsband waarbij je aan de rechterzijde een stukje camouflage hebt door laten lopen. Nu kan je dit best ergens genoemd hebben, maar het viel me nogal op als iets wat normaliter niet zo zou worden uitgevoerd.

Klopt, is niet standaard inderdaad. Verhaal is hier dat hij overgenomen is van de britten en de markeringen / roundels van de britten zijn overgespoten (vandaar de iets donkerder kleur), waarbij de spuiter in zijn haast iets over de Sky band is gegaan.

markie schreef:
Je verwering van alle schroefjes, gaatjes en randjes heb je dan wel weer heel mooi aangebracht, iets wat ik met mijn 1:72 alleen maar van kan dromen haha.

Daarom vind ik dit zo'n mooie schaal. Gaat mij ook niet lukken in 1/72. Al moet ik zeggen dat je met de potloden een heel eind komt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10. jan 2019, 13:51 

Wat voor potloden gebruiken jullie daar dan voor en geeft dat geen problemen met de lak?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10. jan 2019, 14:34 

Ik gebruik daar aquarel potloden voor, die kan je namelijk met water uitvloeien of helemaal weg halen. Geeft geen problemen met de lak. Je moet het wel gebruiken over een matte laag (verf of lak) anders pakt het niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11. jan 2019, 22:19 

Ziet er desondanks mooi uit hoor!
Ik denk ook dat de vervuiling periodegebonden is, eerder in de oorlog werd er meer van vliegvelden gevlogen terwijl later ook op provisorische veldjes gevlogen werd. Daar zullen die toestellen ook meer vil en verwering van oplopen denk ik? (die middelste heeft wel veel chipping maar ziet er niet erg smering uit eerlijk gezegd)

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12. jan 2019, 01:25 

Heb je helemaal gelijk in Jeroen.

jeroen_R90S schreef:
die middelste heeft wel veel chipping maar ziet er niet erg smering uit eerlijk gezegd

En toch, als je op de vleugel links kijkt.. En naar mijn idee zit er een soort van waas over de romp (roet?), goed te zien aan de lichte markeringen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13. jan 2019, 17:36 

Ik houd wel van dit soort verweerde bakken, dit toestel ziet er echt uit alsof hij de nodige vlieguren heeft gemaakt. In de discussie; meer of minder verwering kies ik dan ook bijna altijd voor iets meer verwering. Vooral omdat ik vind dat een verweerd model veel interessanter is om naar te kijken aangezien de verwering details toevoegt aan de laklaag. Ik vind dat verwering de 'speelgoed uitstraling' van een model af haalt, maar het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur.

De chipping op je model is overigens perfect uitgevoerd naar mijn mening... :shock:

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 4   [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende