Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 11 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] WNW 1/32 Sopwith F1 Camel, 148th Aero, EW Springs
BerichtGeplaatst: zo 13. jan 2019, 13:19 

De D.VII schiet zoals geschreven al aardig op. Door de grote hoeveelheid sub-assemblages is er altijd wel iets om aan te werken tussendoor, maar nu het zo richting het eind gaat droogt wordt dat steeds minder...!
Nu zat ik al een tijdje na te denken over wat de volgende zou moeten worden. Ik heb nu al een paar Duitsers (en dan vooral D.VIIs) op rij gebouwd (1/72 D.VII x2, 1/72 Albatros D.Va, 1/32 D.VII) en dus tijd voor iets anders, Geallieerds, en met een rotatiemotor.
Nu heb ik inmiddels een paar WNW kits bij elkaar gespaard, en er waren er 3 die hieraan voldeden; de Sopwith Pup, Camel en Snipe. Na ze bekeken te hebben qua kleuren, draadjes en beschikbaarheid (mocht ik wat verprutsen... :-P ) gekozen voor de Camel.

De Kist & Vlieger
De Camel was de volgende kist in de rij van beroemde Sopwith jagers Pup en Triplane. Hij werd onwikkeld met de sterkere Clerget 9B van 130pk (later 140pk 9Bf) als opvolger van zowel Pup als Triplane. In tegenstelling tot zijn voorgangers had de Camel 2 machinegeweren en was de bovenvleugel vlak, en stond alleen de ondervleugel onder een hoek.
Door de deze opzet, de rotatiemotor en het feit dat bijna alle gewicht voorin zat, was de Camel niet alleen extreem wendbaar, maar ook veel lastiger om te vliegen als de voorgangers Pup en Triplane.
(de Snipe was juist iets makkelijker, en ervaring piloten klaagden bij de Snipe dat hij niet zo wendbaar was als de Camel!)
In de handen van de juiste piloot was de Camel een sterke tegenstander voor de Duitse jagers, en samen met de SE5a en SPAD XIII hielp deze mee de dominantie van de Duitse Albatros en Pfalz jagers terug te pakken.
De Camel deed dienst tot het einde van de oorlog, naast de eerste exemplaren van de Snipe.
Er zijn zo'n 5500 Camels gebouwd door 9 verschillende fabrieken.

De Camel die ik ga maken was er één die door een Amerikaanse piloot gevlogen werd, Elliot White Springs. Springs deed eerst dienst bij 85 sqn RAF om ervaring op te doen, waar hij midden 1918 4 overwinningen behaalde.
Nadat de Amerikanen eigen squadrons kregen werd Springs bij het 148th Aero Sqn ingedeeld als commandant van B-flight, later als algeheel commandant.
Het 148th Aero Sqn vloog (net als het 17e) met Camels, voorzien van Engelse kentekens omdat ze onder bevel stonden van de Engelsen. De andere Amerikaanse squadrons vlogen wel met de bekende Amerikaanse roundels.
Springs behaalde uiteindelijk 16 overwinningen, werd na de oorlog een steenrijk zakenman, deed wederom dienst in de 2e Wereldoorlog, en overleed helaas in 1959 aan kanker.
Spring's Camel zag er zo uit:
Afbeelding
Niet te zien op dit profiel, maar alle bovenvlakken waren overgeschilderd met een matte camouflagekleur, inclusief de witte vlakken van de roundels om de zichtbaarheid te verminderen van bovenaf.

De Kit
Afbeelding
Voor deze build zal ik de (wederom) prachtige WNW Camel gebruiken. Op de één of andere manier is de USAS boxing minder populair als de andere, en ik kon deze met leuke korting bestellen, terwijl ik de schema's ook nog eens aantrekkelijk vind -win-win dus!
De bijzonderheid van deze doos is dat er 2 motoren in zitten, de Clerget voor de beide 148th USAS opties, en de Gnome 9N zoals die later door 41 en 185th Aero gebruikt werden.
Omdat er nogal wat verschillen in zitten moet al vroeg de keuze gemaakt worden voor een optie, uiteindelijk voor Springs gekozen, alternatief vond ik de box-art versie ook erg mooi met die USAS roundels. Zie je niet zo vaak op een Camel.
Voor mooie inbox foto's verwijs ik gaarne naar de WNW site...

De bouw tot zover
Door alle opties en mogelijkheden ben ik maar begonnen met alle stukjes die "not for use" waren te verwijderen uit de sprues en in een zak te bewaren, samen met de complete Gnome 9N motor sprue. Die komt misschien nog wel eens van pas voor een Nieuport 28 ofzo?
Daarna begonnen met alle stukjes voor de cockpit te verwijderen en het viel me op, in tegenstelling tot de Fokker, dat er nogal wat pinmarks te zien waren, waarvan sommige verdwijnen bij assembage, maar sommige ook zichtbaar blijven. Dus maar begonnen met een rondjes vullen schuren.
Ik vond bij de D.VII het bouwen van de motor erg leuk, en omdat ik toch met alu en staal in de weer was voor de D.VII de Clerget ook maar meegespoten. Hier even een dryfit:
Afbeelding
Vergeleken met de D.VII's Mercedes D.IIIa stelt zo'n motor niks voor, totaal 8 onderdelen ofzo? Overigens valt het me op dat de hele Camel uit een stuk minder onderdelen bestaat als de Fokker.

En dan... PC10/PC12/overgeverfd... etc
Camels konden PC10 (varieerend van olijfgroen tot olijfbruin) of PC12 (een soort chocolade-bruin) zijn. Maar omdat de Camel die ik wil maken overgeschilderde bovenvlakken had, en ook de houten/metalen delen rond de cockpit en motor gecamoufleerd waren, wilde ik graag een testje doen hoe e.e.a. bij elkaar staat.
Dus op het alternatieve middenstuk van de vleugel wat kleurmengsels gespoten,alles met de bekende Revell Aqua:
Afbeelding
Links: puur 46 (NATO Oliv) -> voor de overgeverde bovenkanten
Midden: 46+9 (antraciet) -> voor de voorkant hout/metaal (grappig hoe de antractiet het olijf-bruin meer groen maakt!)
Rechts: 37 (baksteenroodbruin) met 9 1:1 als PC12 chocoladebruin.

De foto is niet helemaal fantastisch door het slechte licht, maar ik heb ook nog een test gedaan door de PC12 te mengen met 46, dat dat geeft een wat bruinere PC10 die goed smoelt bij de pure 46 aan de bovenkant, en ook bij de groenige PC10 voor de voorkant.
Dus, de overschilderde vlakken worden puur 46, de "fabriekskleur" 46+PC12 mengsel (37+9) en de voorkant datzelfde mengsel maar dan met meer zwart erin om het iets donkerder te maken.

Als de D.VII af is meer, maar vooralsnog werk ik stilletjes verder ;-)

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] WNW 1/32 Sopwith F1 Camel, 148th Aero, EW Springs
BerichtGeplaatst: ma 14. jan 2019, 08:59 

Jeroen, ik snap niets van je verhaaltje over verf, maar dat zal vast aan mij liggen. Zie ook geen verschillen in de kleuren op de foto trouwens. Maar Humbrol had altijd een kleur die heette chocolade bruin, volgens mij nummer 90 of 99 of iets dergelijks. Had je daar niet wat aan gehad?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14. jan 2019, 12:25 

Mooie nieuwe kit weer, Jeroen. Zoals we van je gewend zijn wordt alles weer degelijk aangepakt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14. jan 2019, 17:09 

markie schreef:
Jeroen, ik snap niets van je verhaaltje over verf, maar dat zal vast aan mij liggen.

:D :D :D Nee hoor, ligt niet aan jou..... zelfde geldt voor mij..

Zoals Huib zegt, wordt vast weer een heel uitgebreid verhaal deze bouw. Respect dat je daar iedere keer zin in hebt.
Nooit eens de neiging ff een simpel dingetje tussendoor te bouwen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14. jan 2019, 20:40 

:oops: Sorry, ik sla weer een beetje door!

Beetje extra uitleg dan maar... RFC toestellen waren vanaf een bepaald moment geverfd in "protective covering" nummer 10, ook bekend als PC10. Deze kleur was een soort olive drab en naar verluidt vroeg in de oorlog wat groener en lichter en later donkerder en bruiner. De kleur werd gemengd uit een aantal kleuren en daardoor was ie nooit 100% overal gelijk. Ook door verwering etc. Dit zit op de zijkant van de romp.
Er was ook een verf voor metaaldelen die er ongeveer op leek, maar niet exact hetzelfde was en ook anders verweerde.
Dat is de kleur op de neus van de Camel van Springs.

Tot slot wilde de RNAS (marine luchtvaart) ook graag PC10, maar wilde door rivaliteit het RFC dit niet delen. Dus kwam de RNAS met PC12, dat was een donkere chocoladebruine kleur. WnW zegt trouwens idd Hu98, maar die ik had was opgedroogd...
Camels konden dus PC10 of PC12 zijn en op foto's is het verschil niet te zien zoals WnW ook aangeeft. Omdat Springs' Camel in het veld overgeverfde bovenvlakken had en er dus nogal wat variatie in de kleuren kon zitten heb ik het testje gedaan om te zien wat een beetje bij elkaar smoelt. Chocolade gaat m niet worden, die bewaar ik voor de Snipe ;)

Nou ja, dat dus :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14. jan 2019, 20:43 

Oh ja, er ligt hier nog wel een Academy F-4 maar op een of andere manier zit ik in WO1 modus...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14. jan 2019, 23:43 

Ingewikkelde intro inderdaad over de verf en nu weer ietsje begrijpelijker.
Heb je niet wat meer foto's van de kit?

Wat ik een leuk feitje vind, is dat de Amerikanen met de Russische roundels vlogen gedurende WO1.
Toen Rusland uitstapte ivm de revolutie in moedertje Rusland en de VS zich echt met WO1 ging bemoeien, en er een nwe lading vliegtuigen klaar stonden voor de Russen met Russische merktekens, vond men het teveel moeite om de roundels over te verven en de Amerikaanse ster erop te schilderen.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15. jan 2019, 12:00 

Ik leer hier met de dag meer, dank jullie wel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15. jan 2019, 22:51 

Wolf73 schreef:
Wat ik een leuk feitje vind, is dat de Amerikanen met de Russische roundels vlogen gedurende WO1.

Hé, da's een mooi verhaal! Dat kende ik nog niet. Ik vond die roundels al zo merkwaardig voor Amerikanen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15. jan 2019, 22:52 

jeroen_R90S schreef:
Nou ja, dat dus

Lekker pielen met de juiste kleurtjes. Heel goed! :ok: :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 11 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende